
 

 

  

      
      
 
      
 

 

SUMMARY 

of 

REPORT 

on the Study on 

Anti-Democratic  
Propaganda  
in Bulgaria 

 
Bulgaria and Russian Propaganda 

 
 
 
 

Human and Social Studies Foundation –  
Sofia, 2017 

 

“Support for the Grantee Human and Social Studies Foundation – 

Sofia (HSSF) is provided by the America for Bulgaria Foundation. 

The statements and opinions expressed herein are solely those of 

the Grantee HSSF – Sofia and do not necessarily reflect the views 

of the America for Bulgaria Foundation or its affiliates." 
 



      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               1 

BULGARIA AND RUSSIAN PROPAGANDA 

 

 

SUMMARY1 
 

There have been several studies and reports published regarding the phenomenon of 

Russia's 'hybrid war' and its use of propaganda and disinformation against the West. These 

reports have either originated from governmental-institutional sources (NATO,2 EU3) or 

emanated from think tank circles 4   some of which have been rightfully criticised for 

dubious methodology and/or explicit political agenda (thus constituting a form of 

propaganda).5  The bulk of these studies and reports appeared in the past three years 

corresponding thus to the recent period of clear deterioration of relations between Russia 

and the West. 

  

However, most of these studies and reports do not clearly distinguish between Russian 

foreign 'policy', 'influence', or 'propaganda' and tend to mesh the three concepts together. 

More recently, the phenomenon has been reconceptualised as a result of the alleged 

hacking scandal during the US presidential election campaign as Russian 'interference'. 

Some studies and reports include country-specific case studies, which usually analyse 

'Russian influence in said countries'. Though Bulgaria has mostly been omitted in these 

studies and reports there are two notable exceptions: one authored by Bulgarian political 

analyst Dimitar Bechev6  which is concerned solely with Bulgaria and another report The 

Kremlin Playbook7  by the Center for Strategic and International Studies in Washington and 

the Center for the Study of Democracy in Sofia which deals with several countries including 

Bulgaria. Both studies have examined the degree of penetration of Russian interests (which 

are mainly economic) in Bulgaria.  

 

 

 

                                                             
1 Forthcoming full text publication. 
2 http://www.stratcomcoe.org/kremlin-and-daesh-information-activities 
3 https://euvsdisinfo.eu/commentary-means-goals-and-consequences-of-the-pro-kremlin-disinformation-
campaign/ 
4 http://infowar.cepa.org/index/ 
5 http://www.iwm.at/transit/transit-online/countrering-fake-news-with-fake-expertise/ 
6 http://europeanreform.org/files/ND-report-RussiasInfluenceInBulgaria-preview-lo-res_FV.pdf 
7 https://www.csis.org/analysis/kremlin-playbook 

 

http://www.stratcomcoe.org/kremlin-and-daesh-information-activities
https://euvsdisinfo.eu/commentary-means-goals-and-consequences-of-the-pro-kremlin-disinformation-campaign/
https://euvsdisinfo.eu/commentary-means-goals-and-consequences-of-the-pro-kremlin-disinformation-campaign/
http://infowar.cepa.org/index/
http://www.iwm.at/transit/transit-online/countrering-fake-news-with-fake-expertise/
http://europeanreform.org/files/ND-report-RussiasInfluenceInBulgaria-preview-lo-res_FV.pdf
https://www.csis.org/analysis/kremlin-playbook


      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               2 

This paper instead highlights the specific nature of what can be considered Russian 

propaganda concerning Bulgaria and to analyse its main dynamics. In order to 

contextualise this phenomenon in Bulgaria it is necessary to understand how Russian 

propaganda presents Bulgaria and its political, economic, social, and cultural development 

through its media outlets both in Russia and abroad. The purpose of this analysis is to 

outline the main narratives and topics relating to Bulgaria and how they are represented 

and instrumentalised. Firstly, it provides a brief discussion of the general framework of the 

propaganda dynamic as well as the discourses concerning Bulgaria that appear in Russian 

media outlets. Secondly, it focuses on how Russian propaganda operated in relation to 

Bulgaria's recent presidential elections. As this paper shows, what is generally regarded as 

Russian propaganda in Bulgaria tends to be a 'home-grown' phenomenon rather than a 

foreign-directed or steered influence. 

 

For the international context/audience this analysis is based on the two major outlets that 

are recognised as Russian propaganda outlets: RT (formerly Russia Today)8 and Sputnik 

News/Sputnik International. Both outlets are multilingual though strikingly no Bulgarian 

editions exist (RT is more limited language-wise as it is also a TV-outlet while Sputnik is a 

web-only news media site). This can be ascribed to the fact that either Russian tends to be 

read/understood well enough in Bulgaria and thus Russian-language media outlets can 

fulfil this function. It should be noted that the Kremlin-run Russian TV channels such as 

Rossiya24 are available on Bulgarian cable providers. Additionally, Bulgarian-based 

outlets that publish Russian-language content or reproduce Russian media content serve 

a sufficiently satisfactory function not to allocate resources to a specific Bulgarian edition. 

An alternative hypothesis could be that Bulgaria might not be seen as important enough to 

be deemed a target for RT or Sputnik (again this mainly applies to Sputnik which has a 

Turkish and Serbian edition, but no Bulgarian or Greek edition - conversely Sputnik has no 

Romanian edition, but it has a Moldovan one which can fulfil the former's role). 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             
8 The newspaper Русия днес (Russia today), which was part of the research project "Anti-democratic propaganda in 
Bulgaria”, is a Bulgarian bilingual weekly that apart from its name has nothing in common with RT (formerly known 
as Russia Today). 



      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               3 

For the domestic context/audience (Russia and former Soviet republics with Russian 

speakers) this analysis is based primarily on state-controlled and tabloid media. Given the 

former's propensity to act as conveyors of propaganda, those Russian outlets which are 

deemed reliable or independent9 have been disregarded at this point (though they should 

preferably be used for more balanced or critical reporting on Russian affairs). While some 

of these outlets have been targeted by the authorities or changed ownership or editorial 

boards due to political pressure, the outlets that are more likely to spread propaganda are 

the state-run media and the tabloid outlets.  

 

The international Kremlin-funded and state-run outlets like RT have been portrayed as a 

pillar of the 'hybrid war'.10 Nevertheless, this assessment should be critically qualified 

relating to tangible influence since these outlets' market share is in fact quite minimal if 

not negligible.11 The Russian-language outlets function mainly for the domestic Russian 

audience (and internet readership) though, as noted above, they are available in Bulgaria. 

Similarly, though quite some online articles in Russian of dubious origin are reproduced in 

Bulgaria the recent discussion of the significance of the impact of 'fake news' has been 

qualified.12 

 

Tabloid outlets represent a particularly interesting case especially since they function in 

similar fashion as in Bulgaria where the media landscape has been subjected to an 

increasing 'tabloidisation'13 suffering from a tendency towards sensationalism instead of 

in-depth analysis. More so, Russia's tabloid news media site L!fe/Life News consistently 

outranks other Russian-language outlets in quoted/shared online content according to the 

most recent survey14 of the 30-most cited internet sites. Thus, for the purposes of this 

analysis at the present point, tabloid media are of primary focus as the regular state-run 

media often overlap with the above international outlets in content. It is also important to 

note that in Russia itself TV still carries significantly more weight than purely online media. 

 

 

 

                                                             
9 http://www.rferl.org/content/twenty-russian-news-outlets-you-need-to-read-before-they-get-the-
axe/25317371.html 
10 https://themoscowtimes.com/news/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-56375 
11 http://www.economist.com/news/europe/21715031-kremlin-backed-network-inflates-its-viewership-youtube-
disaster-videos-rts-propaganda 
12 http://www.nber.org/papers/w23089 
13 http://ejc.net/media_landscapes/bulgaria 
14 http://www.mlg.ru/ratings/federal_media/ 
 

http://www.rferl.org/content/twenty-russian-news-outlets-you-need-to-read-before-they-get-the-axe/25317371.html
http://www.rferl.org/content/twenty-russian-news-outlets-you-need-to-read-before-they-get-the-axe/25317371.html
https://themoscowtimes.com/news/rt-channel-gets-additional-12-bln-rubles-56375
http://www.economist.com/news/europe/21715031-kremlin-backed-network-inflates-its-viewership-youtube-disaster-videos-rts-propaganda
http://www.economist.com/news/europe/21715031-kremlin-backed-network-inflates-its-viewership-youtube-disaster-videos-rts-propaganda
http://www.nber.org/papers/w23089
http://ejc.net/media_landscapes/bulgaria
http://www.mlg.ru/ratings/federal_media/


      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               4 

Bulgaria's image -and its instrumental use- or reporting on developments in Bulgaria in 

the above media outlets should be seen within the general framework of the Russian 

propaganda narrative and discourses concerning the West, the EU, and NATO. While 

historically and culturally regarded as rather close to Russia, Bulgaria's membership in 

both the EU and NATO makes it part of a geopolitical rival bloc nonetheless. Though far not 

as important as countries like Germany, France, the United Kingdom or Poland, Bulgaria 

does represent a peculiar case since it borders both non-EU and non-NATO member states 

which tend to figure within the Kremlin's geopolitical and economic sphere of interest. One 

can perceive a reproduction of now 'standard tropes' of Russian propaganda discourses15  

applied to Bulgaria with its propaganda image fitting within the broader anti-EU and anti-

NATO narrative albeit with some specific topical focuses. Bulgaria tends to be presented as 

a country potentially friendly to Russia, but hampered and restricted by the EU while acting 

as an 'American lackey'.16  The political elite is portrayed as loyal to its 'overlords' i.e. 

Brussels, Berlin and Washington D.C. though with the occasional erratic reflex. 

 

The most common Bulgarian topics in Russian propaganda relate to: NATO (Balkan air 

space and Black Sea naval activity); the Ukraine crisis and sanctions against Russia; the 

refugee crisis; Turkey and the (civil) war in Syria; as well as energy policy (the South 

Stream/Turkish Stream pipeline projects, shale oil extraction, and the nuclear power plant 

project at Belene). Additionally, a dichotomy between the Euro-Atlanticist Bulgarian 

political establishment and a Russia-friendly domestic opposition is repeatedly presented. 

In the latter case, the opposition is usually depicted by ATAKA and its leader Volen Siderov. 

ATAKA is never referred to as a far right, xenophobic party, but alternatively as a 

'European', 'oppositional' or 'patriotic' party depending on the context of the desired 

message. The references to ATAKA serve to show resentment against Bulgaria's Euro-

Atlantic orientation. Here one can also categorise various references emphasising the 

'negative outcomes' of the Euro-Atlantic orientation. Finally, the tabloid media offer an 

additional perspective featuring articles concerning the Bulgarian tourist industry, in 

particular the summer tourism at the Black Sea coast which often point to 'negative 

experiences'. 

 

 

                                                             
15 http://www.e-ir.info/2015/04/28/dominant-narratives-in-russian-political-and-media-discourse-during-the-
crisis/ 
16 See the cluster of synonyms for "lackey" which were derived for the purposes of a search based on the 
propaganda thesis "Bulgaria's venal elites" in the report "Anti-democratic Propaganda in Bulgaria. News Websites 
and Print Media: 2013-2016. Quantitative Research", II.3. A significant part of the synonymous epithets and phrases 
for this propaganda thesis, as with other theses, are a direct translation from Russian. 

http://www.e-ir.info/2015/04/28/dominant-narratives-in-russian-political-and-media-discourse-during-the-crisis/
http://www.e-ir.info/2015/04/28/dominant-narratives-in-russian-political-and-media-discourse-during-the-crisis/


      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               5 

It is worth underlining again that Russian media outlets target the domestic audience and 

readership in Russia, and the Kremlin's defines 'propaganda outlets' as a matter of national 

security.17 Russian-speakers abroad, mainly post-Soviet countries with a Russian-speaking 

minority or Russian diaspora, constitute a secondary audience and readership. It would be 

an exaggeration to state that the image of Bulgaria as it is instrumentalised for propaganda 

in Russian media outlets is directed at the Bulgarian audience and readership (in order to 

influence it). Rather, Bulgarian-based media fulfil this function more effectively and as such 

should be considered the main source of Russian propaganda in the country. This provides 

certain nuance as to what should be regarded as 'Russian propaganda' and what should be 

more correctly classified as 'pro-Russian propaganda'. There is a need to cross-evaluate 

the image of Bulgaria in Russian propaganda with the tropes and discourses that are 

employed by pro-Russian and illiberal media outlets in the country. Of particular 

importance would be to determine to what degree there exists a 'cross-pollination' or 

reciprocal influence between Russian media outlets and those present in Bulgaria. While 

Russian news outlets make use of Bulgarian international news agencies like Novinite or 

Sofia Globe, it would useful to gain more insight into the direction of the flow of 

information.  

 

To illustrate this problem, the recent presidential elections that took place in November 

2016 present an interesting case in light of the broader international attention it received. 

The presidential elections in Bulgaria had been characterised by a rather low-key 

campaign in which the ultimate winner, Rumen Radev, had been presented a 'pro-Russian' 

candidate, mainly because the Bulgarian Socialist Party backed him. The elections also 

coincided with the US and the Moldovan presidential elections. This gave an additional 

framing of the Bulgarian elections as another possible competition between the West and 

Russia. Much of the western press coverage picked up on the 'pro-Russian' labelling of 

Radev with many western articles consequently translated and reprinted in serious 

Bulgarian media outlets. 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             
17 https://themoscowtimes.com/news/russian-propaganda-outlets-declared-important-for-countrys-defense-
56786 
 

https://themoscowtimes.com/news/russian-propaganda-outlets-declared-important-for-countrys-defense-56786
https://themoscowtimes.com/news/russian-propaganda-outlets-declared-important-for-countrys-defense-56786


      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               6 

In contrast, Russian outlets were rather silent about the issue and, more importantly, so 

was the Kremlin. Right before the elections took place in late October and early November, 

two Russian state-owned television channels, TV Tsentr18 and Rossiya24,19 broadcasted 

documentaries on Bulgaria featuring all the standard propaganda tropes while 

simultaneously casting doubt on Radev's supposed pro-Russian inclinations. Nevertheless, 

following Radev's victory several Bulgarian outlets began publishing 'voices from Russia' -

concretely, fringe figures like Aleksandr Dugin or Leonid Reshetnikov who appeared on a 

marginal Russian TV channel- to suggest Russian meddling and thus a foreseeable 'turn to 

Russia' under Radev's presidency.20  Once the 'pro-Russian' stance of Radev was being 

discussed in Bulgarian and western media, the official Kremlin responses and Russian 

media began to cautiously mirror them fuelling the narrative in Bulgaria. However, Russian 

media was relying either on Bulgarian or western sources to make these claims.21 Closer 

examination revealed a peculiar dynamic of western and Bulgarian media egging on the 

narrative in Russian media. The Russian 'propaganda sting' was thus rather self-inflicted 

and allowed Russian outlets to exploit or prey 'on the cheap' on what was being published 

in Bulgaria. While the comments by Dugin and the numerous interviews by Reshetnikov 

certainly represented propaganda and disinformation, they were made more potent by the 

coverage and significance assigned to them by serious Bulgarian outlets. In this sense, 

more readers would read 'about' Russian propaganda then read the propaganda itself.22   

 

The same pattern then repeated itself at the time of Radev's inauguration when Bulgarian 

outlets -citing RIA Novosti- began circulating a story of a plan to 'organise a Maidan against 

Radev'.23 The problem with this 'propaganda sting' was that the article in RIA Novosti was 

in fact an op-ed in which the information about a 'conspiratorial plan to organise a Maidan' 

against Radev was based on 'Bulgarian online media'.24 Closer examination revealed a 

series of links to an obscure Bulgarian blog post as the source of the story.25 In this sense, 

the domestic 'home-grown' media play a more significant role whereas the Russian media 

merely serve to amplify what is initially created in Bulgaria. The 'anti-Radev Maidan' story 

was ranked as one of the top 'fakes' of the week. Thus, while Russian media certainly has 

the potential to play a disruptive role in Bulgaria it does so in a rather passive role: the op-

                                                             
18 https://www.youtube.com/watch?v=PHEugFcZtiI 
19 https://www.youtube.com/watch?v=P1I4oeOF41k 
20 https://www.opendemocracy.net/od-russia/tom-junes/bulgaria-how-not-to-mistake-russian-propaganda-for-
russian-policy 
21 http://www.kommersant.ru/doc/3143253 
22 https://www.opendemocracy.net/od-russia/moritz-gathmann-colleagues/whole-pravda-about-russian-
propaganda 
23 http://www.clubz.bg/49464-ria_novosti_bylgariq_gotvi_majdan_sreshtu_radev 
24 https://ria.ru/analytics/20170118/1485976396.html 
25 http://bgpravda.blogspot.bg/2017/01/blog-post_37.html 

 

https://www.youtube.com/watch?v=PHEugFcZtiI
https://www.youtube.com/watch?v=P1I4oeOF41k
https://www.opendemocracy.net/od-russia/tom-junes/bulgaria-how-not-to-mistake-russian-propaganda-for-russian-policy
https://www.opendemocracy.net/od-russia/tom-junes/bulgaria-how-not-to-mistake-russian-propaganda-for-russian-policy
http://www.kommersant.ru/doc/3143253
https://www.opendemocracy.net/od-russia/moritz-gathmann-colleagues/whole-pravda-about-russian-propaganda
https://www.opendemocracy.net/od-russia/moritz-gathmann-colleagues/whole-pravda-about-russian-propaganda
http://www.clubz.bg/49464-ria_novosti_bylgariq_gotvi_majdan_sreshtu_radev
https://ria.ru/analytics/20170118/1485976396.html
http://bgpravda.blogspot.bg/2017/01/blog-post_37.html


      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               7 

ed in RIA Novosti was published for a Russian not a Bulgarian audience and had it not been 

picked up by Bulgaria media it would most likely have gone unnoticed. In light of this, it is 

therefore more productive to conceptualise and focus on 'pro-Russian propaganda of 

Bulgarian origin' as opposed to 'Russian propaganda concerning Bulgaria'. 

 

In conclusion, one can identify common propaganda tropes in the representation of 

Bulgaria in Russian media with that of the West, the EU, and NATO as a whole. Apart from 

that, several specific topics relating to Bulgaria feature regularly in the state-run and 

tabloid media for the consumption of the domestic Russian audience and readership. 

However, there exists a propaganda framework that is 'home-grown' (of Bulgarian origin) 

and can be characterised as 'pro-Russian' which at times feed stories to Russian outlets. 

These, if picked up, can be relayed back in an amplified way to the Bulgarian audience and 

readership. While there is no doubt that there is a high degree of Russian 'influence' in 

Bulgaria, the function of propaganda in fact serves rather to distract from this influence 

than enable it. 26  The reason for this is that Russian influence in Bulgaria -which is 

economic- spans the entire political spectrum and has deeply permeated the Bulgarian 

business community. In this sense, it is more productive to focus on the domestic outlets 

in Bulgaria that propagate 'pro-Russian' views as the source for disinformation intended 

to exert influence on the political process than Russian propaganda as such. More so, while 

the tabloidisation of the Bulgarian media landscape is a problem in itself, it would be 

recommendable that serious or independent outlets restrain from amplifying propaganda 

tropes in a sensationalist manner as happened after the presidential elections. This 

includes the uncritical reproduction (in Bulgarian) translation of western media articles as 

also happened at the time of the elections. It would be more effective to promote fact-

checking and Bulgarian investigative journalism to counter disinformation and 

propaganda. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             
26 https://www.opendemocracy.net/od-russia/tom-junes/bulgaria-how-not-to-mistake-russian-propaganda-for-
russian-policy 
 

https://www.opendemocracy.net/od-russia/tom-junes/bulgaria-how-not-to-mistake-russian-propaganda-for-russian-policy
https://www.opendemocracy.net/od-russia/tom-junes/bulgaria-how-not-to-mistake-russian-propaganda-for-russian-policy


      
 

 
                  SUMMARY of REPORT on the Study on  
                 “Anti-Democratic Propaganda in Bulgaria. Bulgaria and Russian Propaganda”               8 

 

 

 

 

 

 

 

Human and Social Studies Foundation – 

Sofia (HSSF) 

 

CONTACT DETAILS: 

11, Slaveykov Sq., 4th floor, room 2,  

1000 Sofia, Bulgaria 

 

E-mail: office@hssfoundation.org 

http://hssfoundation.org/ 

 

mailto:office@hssfoundation.org
http://hssfoundation.org/

