Human and Social Studies Foundation — Sofia

(HSSF)

Russian Propaganda in Bulgarian Online Media

Sofia: 2022

Summary

of Report:

Russian Propaganda in Bulgarian Online Media:

Before and During the War against Ukraine

1) January — 31 May 2022)

PART TWO

Research team:
Milena [akimova
Veronika Dimitrova
Lyubomir Donchev
Valentin Valkanov

Dimitar Vatsov



Contents

1. Russian Propaganda Activity in Bulgaria Immediately Before and
During the War (1 January — 31 May 2022) — Frequency Distributions

2. Content Analysis of Publications on Peak Days
2.1.The Dissemination Machine: 7 February 2022
2.2.“Artillery Preparation” of the War (15 February — 24 February 2022)
2.3.Bulgarian Topics by Date

3. Which Media Outlets Spread Russian Propaganda in Bulgaria?

4. Is There Anti-Russian Propaganda?

5. Russian Talking Points “in His Own Voice”: President Rumen Radev

1. Russian Propaganda Activity in Bulgaria Immediately Before and
During the War (1 January — 31 May 2022) — Frequency Distributions



The measurements for this part of the study were also conducted with the
SENSIKA automated system.! The searches in Bulgarian online space were
conducted through a semantic cluster (a list of keywords) characteristic of the
Kremlin’s propaganda vocabulary in the period under study. For example:

“anti-Russia” OR “collective West”” OR “Russian world” OR “ethnic bioweapon”
OR “Ukrainian fascists” OR Banderites OR denazification OR demilitarization etc.

Here is the frequency distribution of the 36,156 publications containing the
specified keywords:

Number of publications per day, 1 January — 31 May 2022

2000

—
(9l
o
o

1000

Bpon nybnukauuu

500

Jan 22 Feb '22 Mar '22 Apr '22 May '22 Jun 22

Bpeme Ha nybnukyBaHe

Pycka nponaraHga 2022

Vertical - Number of publications

Horizontal - Time of publication

Before the beginning of the war, the average Russian propaganda activity was 39
publications per day. The absolute peaks were on 22 February, when Putin

1 hitps://sensika.com/.



https://sensika.com/

declared the independence of the so-called Donetsk and Luhansk People’s
Republics (1,785 publications per day), and on 24 February, when the Russians
invaded Ukraine (1,262 publications). These peaks were followed by a
“normalization” of Russian propaganda activity in March — an average of 397
publications per day, that is, Russian propaganda activity soared 10-fold after
the beginning of the war. Gradually, it lost nearly 50% of its initial intensity,
declining to an average of 201 publications per day in May. However, Russian
propaganda activity was sustained at levels more than five times higher than
those in the pre-war period.

NB! Not all publications identified in the measurement are propaganda. Content
analysis on peak days shows that up to 20% of the publications quote Russian
speakers (mostly officials) or indirectly reference Russian propaganda. Although
they are not propaganda proper, however, even these publications, insofar as they
quote propaganda speech, are a direct indicator of the spread of Russian
propaganda.

2. Content Analysis of Publications on Peak Days

A content analysis of publications on peak days (i.e., days with the highest number
of articles) was performed. This method? made it possible to see not only which
Russian propaganda talking points are the most widely circulated, but also which
political and social events Russian propaganda immediately responded to.

This content analysis made it possible to see something else, too: the surge in
Russian propaganda after the beginning of the war, described above, is
primarily machine-made. Startled by the war, a number of pro-Russian populist
speakers — Bulgarian politicians and public figures — condemned the aggression and
stopped spinning Russian talking points for at least a month, even though they had
done so often before (as well as after). At the end of February and in March, only a
few dozen “Bulgarian” mouthpieces of the Kremlin remained active, but they were
hyperactive. However, even they were not the main source of content: in the period
under study, the main source of content was direct translations from Russian.
Moreover, 65% of the articles identified by SENSIKA were reprints done by bots
and anonymous websites. That is, a large-scale recycling machine has been built
that produces an extensive output even from a small amount of input content.

2 Developed in the previous HSSF study on Bulgarian online media: https://hssfoundation.org/wp-content/uploads/
2020/02/REPORT_PART1_ENG.pdf.



2.1 The Dissemination Machine

February 7 was one of the pre-war mini-peaks with exactly 60 publications. Its
dominant news story was fake, claiming that Polish mercenaries and Right Sector
nationalists had arrived in the Donbas to prepare terrorist acts. In addition to the
fact that this fake news, whose source was RIA Novosti, was typical of the
anticipatory propaganda legitimation of the future war, its tracking also exposed
one of the Russian propaganda dissemination machines. It works like this: the
Bulgarian BLITZ News Agency published the article, and eight satellites
(anonymous websites with the same design, registered at two IP-addresses)
republished it within a few hours, without any change and without reference to the
source: the result was nine separate publications with identical content. Three other
websites republished it with minor edits. Most probably all of them uploaded it to
Facebook, whereby its dissemination increased exponentially.

2.2 “Artillery Preparation” of the War (15 February — 24 February 2022)

The massive propaganda preparations for war lasted exactly ten days. The carpet-
bombing began on 15 February with a sudden 163 publications in a day (against an
average of 39 per day until then):

Number of publications per day, 13 February — 24 February 2022



1785

2000
1262
s 1500
=
g
s 752
S 1000 706
2 - 459
= 271
(]
a 163 183
2 500 17 ’9 126
0
14. Feb 16. Feb 18. Feb 20. Feb 22. Feb 24. Feb

Bpeme Ha nybnukyeaHe

Pycka nponaraHpa 2022

Vertical - Number of publications

Horizontal - Time of publication

The narrative logic of the “artillery preparation” of the war is simple and entirely
follows the Russian media narrative: “Ukraine is attacking the Donbas and
subjecting the Russian population to genocide, so the Russian population must be
defended!” However, until the very beginning of hostilities, Russian media and
official spokespersons were denying that there would be hostilities.

2.3 Bulgarian Topics by Date

Although the coverage of the war in the identified publications most often recycles
Russian media, there are nevertheless some local Bulgarian topics.

Periodically, there were “factual” reports, coming from Russian sources, about
Bulgarian weapons and ammunition found in Ukraine. These reports played a
subversive role: they preemptively propagated the message that, although
Bulgarian military aid to Ukraine was not publicly announced, it was nevertheless
being provided secretly. In fact, Bulgarian companies were not donating but selling
weapons for Ukraine all the time, but the systematic messages subverted the
possibility of donation.



A systematic provoker who, through various propaganda statements reached peaks
of 400-500 publications quoting her, was the Russian Ambassador to Bulgaria,
Eleonora Mitrofanova.

There was also a surge in activity around the release of the sailors from the
Bulgarian merchant ship 7sarevna (peaks on 14 and 18 April), who Russian
propaganda claimed were held captive by the Ukrainians and released by the
Russians when the latter captured Mariupol.

3. Which Media Outlets Spread Russian Propaganda in Bulgaria?

For the period from 1 January to 31 May 2022, SENSIKA identified a total of
36,156 publications containing the specified keywords. They were distributed
among 703 sources. More than half of all publications — 19,066 — came from the
top 25 sources:

Table: Number of publications, by media outlet, 1 January — 31 May

2022
Media outlet Number of publications
1. Novini247 5,833
2. News Front 1,348
3. pogled.info 1,175
4. Blitz 806
5. Informiran.net 805
6. BG7.EU 669
7. World Today Bgvest 656
8. Iskamnovi 586
9. vchas.net 585
10. zanas.eu 579
11. Fakti.bg 521
12. News7.eu 505




13. Blog.bg 500
14.Pan.bg 497
15.BulBoX 464
16.Trud.bg 437
17.News.bg 399
18.Shafagna 397
19.classa.bg 383
20.NIKISASA 369
21.Epicenter 358
22.Top-novini.eu 344
23.Dir.bg 314
24 Novini.bg 268
25.Vratsa Novini 268

This table does not distinguish between media outlets that are producers of
media content, and media outlets that are retransmitters — aggregators (bots)
and anonymous websites. The content producers are the Russian hybrid agency
News Front, which has a Bulgarian-language version, as well as the pro-Russian
Bulgarian media outlets Pogled-info, BLITZ, Trud, Classa, and Epicenter, some of
which rank lower — behind the number one, the aggregator Novini247, and the
anonymous satellites of BLITZ, five of which occupy the prestigious sixth to tenth
places in the ranking.

The analysis of the table shows something important: more than two-thirds of the
dissemination of Russian propaganda on the Bulgarian internet is due to
mechanical spreaders — retransmitters of foreign content.

4. Is There Anti-Russian Propaganda?

An anti-Russian propaganda counter-narrative has already been developed and it is
widespread in the Ukrainian media, especially since the beginning of the war.
According to it, the Russians are ‘“orcs” or “Rushists” led by the “bunker
grandfather” or the “Botox dictator” assisted by the “agrofuehrer” Lukashenko, etc.

8



The Ukrainian narrative is also found in Bulgarian media, although much less so
than the Russian one. A simple test via SENSIKA shows that in the first five
months of 2022, the most widespread offensive epithet, “Rushists”, was used in
630 Bulgarian-language online publications, while the Russian equivalent epithet,
“Banderites”, was used in 2,056 publications. That is, the Russian propaganda
vocabulary was used 3.3 times more often than the Ukrainian.

5. Russian Talking Points “in His Own Voice”: President Rumen Radev

Although most pro-Russian Bulgarian politicians and public speakers fell silent at
the beginning of the war, some of them eventually ventured to start repeating
Russian talking points in their own voice again.

This part of the study analyzed only the statements of President Rumen Radev who,
because of his institutional position and high rating, reached peaks of several
hundred publications reporting anything he said.

At the beginning of the war, Radev explicitly and categorically condemned the
Russian aggression.

In mid-March 2022, however, he introduced and began to systematically use one of
the talking points of the Russian narrative, according to which by helping Ukraine
by providing weapons and supplies, the West is actually waging war against Russia.
On 18 March Radev said that if Bulgaria provided military aid to Ukraine, “this
would be involving Bulgaria in the war”. This argument has since been
systematically used by Radev to block all attempts by the government and
parliament to decide on provision of military aid to Ukraine; moreover, in the
period under study, this talking point swallowed up all the other important issues on
the public agenda: if Bulgaria stops paying Gazprom in rubles, it will also get
involved in the war; if Mitrofanova is expelled, the situation will also be
exacerbated; and so on. Even on 2 August, appointing a caretaker government,
Radev set as its main task to prevent “involving Bulgaria in the war”.



